Özellikle 1989’dan bu yana süregelen imar sorunu, yalnızca kentsel dönüşüm projelerini değil, konut arzını ve altyapı yatırımlarını da olumsuz etkiliyor. Kiralık konut sıkıntısı, yükselen fiyatlarla birlikte daha da derinleşirken; konut piyasasındaki düzensizlikler, göçle büyüyen şehirde ciddi bir baskı yaratıyor.
3+1 daire 20 bin TL: Kiralık konut krizi derinleşiyor
Manisa’da kira fiyatları ortalama bir ailenin karşılayamayacağı seviyelere ulaştı. Standart bir 3+1 dairenin 20 bin TL’nin altında kiralanmasının neredeyse imkânsız hale geldiğini belirten Manisa Esnaf ve Sanatkârlar Odası ile Emlak Müşavirleri Derneği Başkanı Bahattin Akyüz, şehirde yaşanan imar krizi ve yüksek fiyatlar nedeniyle dışarıdan gelen taleplerin karşılanamadığını söyledi.
Konut arzı yetersizliği nedeniyle kiracı-mal sahibi anlaşmazlıklarının arttığını kaydeden Akyüz, yüzde 25 kira artış sınırının bu sorunları büyüttüğünü ifade etti. “Bugün adliyeye gidin, kiracı-mal sahibi davalarıyla dolu. Eski kiracılar piyasanın çok altında oturuyor, bu da ciddi bir gerilim yaratıyor” dedi.
“Manisa 36 yıldır imarla savaşıyor”
İmar planlamasının uzun süredir çözülemediğini vurgulayan Akyüz, “1989’dan beri bu şehir imarla adeta savaş veriyor. 36 yıldır kanayan bir yara var. Ama bu çözülemeyecek bir sorun değil. Yerel ve merkezi yönetimlerin ortak akılla hareket etmesi gerekiyor” şeklinde konuştu.
Manisa Büyükşehir Belediye Başkanı Besim Dutlulu ile görüşmeler gerçekleştirdiklerini belirten Akyüz, “Başkanımızı istekli gördüm. Eksik projeleri tamamlamak istiyor. Biz de meslek odası olarak her zaman destek olmaya hazırız” ifadelerini kullandı. Aynı şekilde AK Parti yetkilileriyle de temas kurduklarını, Spil Dağı ve teleferik projeleri gibi yatırımlar hakkında fikirlerini paylaştıklarını aktardı.
“Temel olmadan bina olmaz: Altyapı imardan başlar”
Manisa’da büyümenin sürdürülebilir hale gelmesi için altyapı planlamasının öncelikli hale getirilmesi gerektiğini belirten Akyüz, şunları söyledi:
“Manisa göç alıyor, sanayisi büyüyor, üniversitesi genişliyor. Ancak bu büyüme plansız ilerliyor. Altyapı dediğiniz şey imardan başlar. Muradiye’de altyapı sorunları çözülmeye başlandı, bu bir umut. Ama şehir genelinde bütüncül bir planlama yapılmazsa sorunlar devam eder.”
BYD yatırımı büyük fırsat, ama planlama şart
Manisa’ya yapılacak olan Çinli otomobil devi BYD’nin yatırımını “büyük kazanım” olarak değerlendiren Akyüz, bu fırsatın şehirdeki konut ve ulaşım altyapısıyla birlikte düşünülmesi gerektiğini belirtti. “Fabrika kendi konut projelerini de getirecek. Bu vizyonu desteklemeliyiz. Ancak bazı kesimler yatırım karşıtı tutum alıyor, bunu anlamakta zorlanıyoruz” dedi.
“Gediz Nehri ve Spil Dağı değerlendirilmeli”
Akyüz, kentin sadece sanayiyle değil turizmle de büyümesi gerektiğini belirterek, Spil Dağı'ndaki otel ve teleferik projelerinin tamamlanmasının önemine dikkat çekti. Gediz Nehri’nin şehir içinde değerlendirilmemesini de eleştirerek, “Eskişehir, Amasya, Kastamonu gibi şehirler su kenarındaki potansiyeli çok iyi kullandı. Manisa da bunu yapabilir” dedi.
“Ada bazlı dönüşüm şart”
Kentsel dönüşüm uygulamalarında geçmişte yapılan hatalara da dikkat çeken Akyüz, “Parsel bazlı dönüşümle bu iş olmaz. Ada bazlı planlama ile parklar, otoparklar, sosyal alanlar daha sağlıklı inşa edilir” diye konuştu.
“Manisa Büyükşehir oldu ama altyapısı hazır değildi”
Manisa’nın büyükşehir statüsünü kazanmasının ardından yükümlülüklerin arttığını ancak bu sürece hazırlıksız girildiğini söyleyen Akyüz, “Geçmişte tarım arazilerinin korunması bahanesiyle sanayi yatırımları engellendi. Bugün geldiğimiz noktada sanayiye, tarıma ve turizme entegre bir şehir planlamasına ihtiyaç var” dedi.
“Manisa’nın geleceği ortak akıldan geçiyor”
Son olarak Akyüz, çözümün yerel yönetimler, meslek odaları, mühendisler, mimarlar ve halkın katılımıyla sağlanabileceğini vurgulayarak, “Çözülmeyecek hiçbir sorun yok. Manisa bir büyükşehir ve artık bu büyüklüğe uygun bir şehirleşme modeli benimsenmeli” ifadelerini kullandı.