Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinin ardından yaşanan tablo dünyada birçok iktisadi sosyo politik alanda önemli değişmelerin yaşanmasına neden oldu. Rusya’ya uygulanan 5.000 den fazla ambargo sadece mikro ölçekte Rusya’yı değil bölgesel ve küresel etkileri beraberinde getireceğini önceden belirtmiştik. Havacılıktan deniz taşımacılığına, enerji fiyatlarındaki artıştan finansal krizlere yaşanan bu krizler birçok ülkeyi yeni arayışlara itmiş durumda.



Son 20 yılda dünya ticaretinde üretimin merkezi hızla eksen değişikliğine uğradı. Emtianın doğu ülkelerine kayması yeni ticaret yollarının inşa projelerini beraberinde getirdi. Çinin başlattığı kuşak yol projesi ve demir ipek yolu projesi geleceğin dünya ticaretinde önemli bir güzergah olarak görülmektedir. Rusya ile Ukrayna arasındaki yaşanan kriz Çini yeni arayışlara itmiş durumda.


Amerika’nın Rusya’ya yaptırımlarının ardından Çine uyguladığı baskıya çinin vereceği yanıt büyük bir merak konusu. AB ve ABD nin Rusya’ya ulaşım yönünden uyguladığı hava sahalarını kapatma, evergreenin Rus mallarını taşımayacağını bildirmesi  küresel dış ticarette büyük riskleri beraberinde getirmektedir.




Çin bu risklerden korunmak için yeni arayışlara yönelmesi Türkiye’nin uluslararası taşımacılıktaki jeopolitik konumunu bir kez daha gündeme getirmiş durumda. Özellikle Rusya’dan çekilen ABD li firmaların rotalarını Türkiye’ye çevirmesi ve savaştan dolayı  uluslararası taşımacılığın Rusya ve Ukrayna yönünde durması Türkiye’yi taşımacılıkta  önemli bir merkez konumuna getirmiş durumda. Rusya’dan çekilen çok uluslu firmaların sermaye yatırımlarını Türkiye’ye taşıması gelecek için istihdamda artışına, taşımacılıkta yeni yol arayışıysa transit geçişinde gelir artışına neden olabilir.